Fantic Factory Racing MXGP kent moeilijke MXGP in Letland

Het Fantic Factory Racing MXGP Team heeft tijdens de achtste ronde van het wereldkampioenschap in het Letse Kegums een lastig weekend beleefd. Op het zware zandcircuit kregen zowel Alberto Forato als Brent Van doninck te maken met de nodige uitdagingen, maar beide rijders wisten ook waardevolle lessen mee te nemen richting de komende wedstrijden.

Het weekend begon onder natte omstandigheden, waarin Forato een solide tiende tijd neerzette in de tijdtraining. In de kwalificatierace kwam de Italiaan vervolgens net tekort voor een plaats in de top tien en finishte als elfde. Teamgenoot Van doninck volgde kort daarachter op de dertiende plaats.

Onder zonnige omstandigheden werden op zondag de Grand Prix-manches verreden. In de eerste manche hadden beide Fantic-rijders moeite om hun ritme te vinden op het technische zandcircuit. Van doninck vocht zich naar een vijftiende plaats, terwijl Forato al in de eerste bocht veel terrein verloor en buiten de top twintig terechtkwam. De Italiaan slaagde er vervolgens niet in om de juiste lijnen te vinden om verder naar voren te komen en moest genoegen nemen met de twintigste plaats.

In de tweede manche waren beide rijders vastberaden om terug te slaan. Forato kwam echter vroeg in de wedstrijd ten val en moest opnieuw een inhaalrace rijden. De Italiaan herstelde zich sterk en wist alsnog naar de dertiende plaats terug te komen.

Van doninck bevond zich op dat moment in een betere uitgangspositie en lag op koers voor een solide resultaat. Een technisch probleem maakte echter voortijdig een einde aan zijn wedstrijd terwijl hij op de twaalfde plaats reed.

Ondanks de tegenvallende resultaten kijkt het team alweer vooruit naar de volgende Grand Prix. Over twee weken staat de MXGP van Italië in Montevarchi op het programma, de thuiswedstrijd van het Italiaanse merk.

Alberto Forato

“Dit weekend verliep ingewikkelder dan we hadden verwacht. We hebben tussen de sessies door veel gewerkt, maar hadden moeite om de juiste afstelling te vinden. In de tweede manche voelde ik me iets beter en ik ben blij dat ik Letland zonder blessures heb kunnen verlaten. De komende dagen staan er nog enkele tests op het programma voordat we terugkeren naar Italië. Het is altijd speciaal om voor eigen publiek te rijden en ik kijk ernaar uit om die extra steun opnieuw te voelen.”

Brent Van doninck

“Het eindresultaat is niet waar we op hadden gehoopt, maar ik voelde me in iedere sessie iets beter. Het is jammer van het kleine probleem in de tweede manche, maar het lijkt erop dat het voor veel rijders een lastig weekend was en dat hoort nu eenmaal bij motorcross. We nemen de positieve punten mee: ik voelde me beter en zonder de uitvalbeurt hadden we dicht bij de top tien kunnen eindigen. Nu kijken we uit naar opnieuw een thuis Grand Prix voor Fantic, met een paar verrassingen in het vooruitzicht. Dat wordt een mooie wedstrijd!”

Alberto Forato zesde in Duitsland

Het Fantic Factory Racing MXGP team kende een positief weekend tijdens de MXGP of Germany in Teutschenthal. Vooral Alberto Forato liet zich van zijn beste kant zien door als zesde overall te eindigen. Ook teamgenoot Brent Van doninck liet veel progressie zien en behaalde met een negende plaats in de eerste manche zijn beste manche-resultaat van het seizoen.

Forato begon het weekend sterk met een achtste tijd in de tijdtraining. In de kwalificatierace kwam de Italiaan uitstekend uit het starthek en dook als derde de eerste bocht in. Een hectische openingsronde en enkele kleine foutjes wierpen hem echter terug naar de tiende plaats. Daarna vond hij zijn ritme op het technische circuit van Teutschenthal, maar slaagde er niet meer in om verder naar voren te komen.

Van doninck zat eveneens goed in het ritme en kwam als dertiende over de finish in de kwalificatierace, waarmee beide rijders zich van een degelijke uitgangspositie voor de zondag verzekerden.

De omstandigheden werden op zondag een stuk lastiger nadat regenval het circuit zwaar en verraderlijk maakte. Alberto kende opnieuw een sterke start en reed de volledige eerste manche in de voorste gelederen van het MXGP-veld. Met een constant tempo wist hij foutloos te blijven en kwam hij als zesde over de finish.
Ook Van doninck reed een sterke wedstrijd. De Belg liet een goed tempo zien en wist als negende te finishen, zijn beste manche klassering van het seizoen tot nu toe.

In de tweede manche kreeg Van doninck al vroeg te maken met tegenslag. Na een valpartij in de eerste bocht probeerde hij zijn weg te vervolgen, maar door de schade aan zijn motor moest hij uiteindelijk de wedstrijd verlaten.

Forato kwam na contact met een andere rijder bij de start buiten de top tien terecht. Op karakter vocht de Italiaan zich terug naar de negende plaats, wat hem een knappe zesde plaats in het dagklassement opleverde. Daarnaast stijgt hij naar de tiende plaats in de tussenstand van het wereldkampioenschap.

Alberto Forato: “Overall was het zeker een positief weekend hier in Duitsland. Het gevoel was vanaf zaterdag goed. Ik zette de achtste tijd neer in de tijdtraining en had een geweldige start in de kwalificatierace. Helaas verloor ik in de eerste ronden verschillende plaatsen. Daarna was mijn tempo goed, maar inhalen bleek lastig en ik finishte als tiende. Op zondag veranderde de regen opnieuw de omstandigheden. Ik had weer een goede start in de eerste manche en finishte als zesde met een sterk tempo. In de tweede manche kwam ik direct na het vallen van het starthek in aanraking met een andere rijder en door de modder was het zicht in de eerste bochten beperkt. Eigenlijk voelde ik me nog beter dan in de eerste manche, maar inhalen was erg moeilijk. Ik heb eruit gehaald wat erin zat en eindigde als negende, goed voor de zesde plaats overall. Daarnaast ben ik opgeklommen naar de tiende plaats in het kampioenschap. De starts waren goed en het gevoel is er, dus we mogen tevreden zijn met de stappen die we hebben gezet.”

Brent van Doninck: “Ik heb het gevoel dat ik dit weekend een grote stap vooruit heb gezet. Al op zaterdag voelde ik me beter op de motor. De eerste manche op zondag was erg positief met een negende plaats als resultaat. In de tweede manche miste ik de start en ging ik vervolgens onderuit in de eerste bocht toen mijn voorwiel weggleed in de modder. Daardoor ging ik over het stuur. Ik probeerde nog verder te rijden, maar mijn stuur was zo verbogen dat het niet meer mogelijk was om normaal te rijden. Bovendien lag ik ver achter op het veld, waardoor het weinig zin had om door te gaan. Het is jammer om het weekend op deze manier af te sluiten, omdat ik me juist beter voelde en de dag graag sterk had willen eindigen. Toch nemen we de positieve punten mee en gaan we volgende week opnieuw de strijd aan.”

Fantic Factory Racing sluit MXGP in Frankrijk af met top tien plaats

Het Fantic Factory Racing MXGP is tijdens de MXGP van Frankrijk in Lacapelle-Marival door een zwaar en veeleisend weekend gegaan. Hoge temperaturen en een verraderlijk circuit maakten het de rijders allesbehalve makkelijk tijdens de zesde ronde van het wereldkampioenschap. Toch wisten ze het weekend met een top tien plaats af te sluiten.

Na een pauze van vijf weken keerde het WK terug in actie en voor Alberto Forato en Brent Van doninck begon het weekend moeizaam. Het duo eindigde de kwalificatierace op zaterdag respectievelijk als veertiende en negentiende.

Na enkele wijzigingen aan de afstelling vonden beide rijders een beter gevoel op de motor voor de manches van zondag. Forato liet dit direct zien met een achtste plaats in de warm-up.
In de eerste manche verloor de Italiaan echter tijd na een valpartij in de openingsronde. Ondanks dat wist hij zich terug te knokken naar de vijftiende plaats, vlak achter teamgenoot Van doninck die als veertiende finishte.

De tweede manche verliep chaotisch. Na een rode vlag ontstond er direct na de herstart een grote valpartij in de eerste bocht waarbij Van doninck betrokken raakte. De Belg moest vanaf de laatste plaats terugkomen maar reed sterke rondetijden en vocht zich nog terug naar de zeventiende plaats, dezelfde positie waarop hij ook overall eindigde.
Forato sloot het weekend positief af met een sterke tweede manche. De Italiaan wist als achtste te finishen en verzekerde zich daarmee van een zwaarbevochten plaats in de top tien van het dagklassement.

Alberto Forato: “We hebben het weekend kunnen omdraaien met een goede tweede manche. In de eerste manche ging ik in de openingsronde onderuit en daarna zat ik meerdere ronden vast achter een andere rijder. Toen ik hem eenmaal voorbij was, was mijn tempo eigenlijk best goed. Ik was niet tevreden met de vijftiende plaats, maar we probeerden ons te resetten voor de tweede manche. Ik had een redelijke start en gelukkig kon ik de chaos in de eerste bocht ontwijken. Met een achtste plaats in de manche en een top tien overall mag ik uiteindelijk best tevreden zijn, zeker gezien hoe het weekend begon. We hebben tussen zaterdag en zondag een paar veranderingen doorgevoerd en nuttige informatie verzameld. Ik voel me goed en ben klaar voor Duitsland volgend weekend!”

Brent Van doninck:“De resultaten laten het misschien nog niet helemaal zien, maar ik voelde me al beter dan tijdens de vorige Grand Prix’. Mijn enkel is een stuk verbeterd en daarnaast blijven we werken aan de motor. Het circuit hier was heel apart en ik denk dat veel rijders moeite hadden met de afstelling, net als ik. De omstandigheden waren verraderlijk en we hebben veel valpartijen gezien. Mijn gedachten gaan uit naar Thibault Benistant, we wensen hem allemaal het beste. Ik ging onderuit bij de start, maar gelukkig ben ik helemaal oké. Ik heb hard gevochten en ben na de startcrash nog teruggekomen naar de zeventiende plaats. We verlaten deze GP gezond, nemen de positieve punten mee en blijven stappen zetten in de goede richting. Er komen nog veel Grand Prix’s aan en er liggen nog genoeg kansen. Ik kijk uit naar Teutschenthal volgende week.”

Fantic Factory Racing MXGP kent tegenslag in MXGP van Trentino

De opvallende uitstraling van de Fantic Factory Racing MXGP x NILS-livery en de energie van het thuispubliek vormden het perfecte decor voor een bijzonder weekend. Toch bleef het sportieve resultaat achter bij de verwachtingen, met thuisrijder Alberto Forato die als 16e overall eindigde in de vijfde wedstrijd van het wereldkampioenschap MXGP in Trentino.

Met een speciale, eenmalige livery -ontworpen in samenwerking met Fantic’s officiële partner NILS (Experts in lubricants) – wilden Alberto Forato en Brent Van doninck een sterk optreden neerzetten voor een volgepakte menigte. In totaal waren er 36.500 toeschouwers aanwezig gedurende het weekend.

Om in de MXGP voor een topresultaat te strijden, moet alles samenkomen. Dit keer viel dat echter niet in het voordeel van de rijders van Fantic Factory Racing MXGP. In de kwalificatierace op zaterdag reed Forato lange tijd op een sterke zesde plaats, totdat een klein probleem hem terugwierp naar de 18e plaats, met Van doninck direct daarachter als 19e.

De eerste manche verliep moeizaam, waarin het duo als 14e en 17e eindigde. Ook in de tweede manche zat het niet mee: Forato ging al in de eerste bocht onderuit, terwijl Van doninck later in de wedstrijd na een zware valpartij moest opgeven.

Het positieve nieuws is dat beide rijders ongedeerd zijn. Forato wist, ondanks nog een valpartij, toch punten te scoren met een 19e plaats. De 16e plaats overall is echter niet het resultaat waarop de Italiaan had gehoopt op eigen bodem, zeker na zijn sterke optredens in Sardinië en Zwitserland, waar hij als zesde en zevende overall eindigde.

De komende pauze van vier weken in het wereldkampioenschap biedt het team de kans om verder te bouwen, terwijl de rijders de tijd krijgen om volledig te herstellen na een intens begin van het seizoen.

Alberto Forato:
“Dit is zeker niet het resultaat dat ik wilde of verwachtte van mijn thuis-GP, zeker omdat de snelheid er was om goed te presteren. In de eerste manche verloor ik veel plaatsen bij de start door een valpartij voor mij. Ik wist nog terug te komen naar de 14e plaats. Ik heb alles gegeven wat ik had, en dat was het maximale dat erin zat. In de tweede manche ging ik bij de start onderuit. Tijdens mijn inhaalrace viel ik nog een keer en kon ik niet beter doen dan de 19e plaats. Over het geheel genomen zijn de eerste vijf rondes van het seizoen wel positief geweest. Ik ben blij met mijn snelheid en het gevoel op de Fantic wordt steeds beter. Nu hebben we een maand om verder te werken en sterker terug te komen in Frankrijk.”

Brent Van doninck:
“Ik heb nog steeds last van mijn enkel, maar ik wilde voor de pauze nog wat punten scoren. Die pauze geeft me de kans om goed te herstellen en meer te trainen. Helaas kwamen Jeremy [Seewer] en ik in de tweede manche in de lucht met elkaar in contact en crashten we hard, maar gelukkig konden we allebei weer opstaan. Het was een zware klap, maar ik voel me oké. De motor was flink beschadigd en dat was de voornaamste reden om te stoppen. De komende weken gebruik ik om weer volledig fit te worden en opnieuw te werken richting mijn doelen.”

Sterk optreden van Forato met zevende plaats in Zwitserland

Een uitdagende MXGP van Zwitserland leverde Alberto Forato een plek in de top tien van de MXGP-klasse op. Brent van Doninck kende een minder weekend in Frauenfeld, hij kon in verband met een blessure alleen de eerste manche op zondag rijden maar moest vroegtijdig terug keren naar de paddock.

Met een vijfde tijd in de tijdtraining zette Forato direct de toon voor een sterk weekend in Frauenfeld. In de kwalificatierace op zaterdag bemachtigde hij een negende startplaats. Op zondag maakte de Italiaan indruk in de eerste manche met een tot nu toe seizoensbeste zesde plaats. In de tweede manche volgde opnieuw een solide prestatie met een negende plaats, wat hem uiteindelijk een zevende plaats overall opleverde.

Forato liet daarmee zien dat hij zich steeds beter thuis voelt op de Fantic XXF 450, zelfs onder zware omstandigheden met lage temperaturen en regen die het circuit extra uitdagend maakten.

Voor Brent Van Doninck verliep de Grand Prix minder fortuinlijk. Na een incident in de eerste bocht van de kwalificatierace moest hij van ver terugkomen en wist hij zich nog naar een 15e plaats te knokken. Met nog twee ronden te gaan verstapte hij zich echter in een spoor, waarbij hij zijn enkel verdraaide.

Hoewel hij probeerde om zondag nog van start te gaan, bleek de blessure te pijnlijk. Van Doninck kon de wedstrijden niet uitrijden en moest de tweede manche volledig aan zich voorbij laten gaan.

Alberto Forato
“Een positieve GP, met een zesde plaats in de eerste manche en een negende in de tweede. De snelheid wordt steeds beter en ik voel me goed op mijn Fantic. Het is jammer dat de starts niet helemaal goed gingen, maar toch hebben we een zevende plaats overall gehaald. Al met al ging het goed. Ik ben tevreden en kijk ernaar uit om het werk voort te zetten richting de twee wedstrijden in Italië. Hopelijk zie ik veel fans in Riola en vooral in Arco!”

Brent Van Doninck
“In de kwalificatierace ging het eigenlijk best goed, maar met nog twee ronden te gaan verdraaide ik mijn enkel. Ik dacht eerst dat het wel mee zou vallen, maar zondagochtend deed het behoorlijk pijn en kon ik mijn voet niet goed neerzetten tijdens de warm-up. Door de regen en de sporen werd het alleen maar erger, waardoor het erg lastig was om door te rijden. Ik heb geprobeerd om de eerste manche te starten, maar al snel merkte ik dat het niet ging en moest ik terug naar de pits. Het is balen en ik ben uiteraard teleurgesteld, maar ik denk niet dat het iets ernstigs is. Ik heb er vertrouwen in dat ik er over twee weken in Riola weer bij ben.”

Alberto Forato laat snelheid zien in Spanje, van Doninck kent tegenslag

Afgelopen weekend werd in Andalusië de tweede wedstrijd meetellend voor het wereldkampioenschap MXGP verreden. De wedstrijd betekende de eerste wedstrijd op Europese bodem.

Met een zevende tijd in de tijdtraining, een tiende plaats in de kwalificatierace en de snelste tijd in de warm-up op zondag liet Alberto Forato zien dat hij over de snelheid beschikt om mee te doen in de top van de sterk bezette MXGP-klasse.

In de eerste manche werd hij echter meteen teruggeworpen door een valpartij in de openingsronde, waardoor een top tien-notering direct uit het zicht verdween. Toch wist hij zich sterk terug te knokken naar een 13e plaats. In de tweede manche kende “Alby” een betere start en reed hij een solide wedstrijd, die hij afsloot als tiende. Daarmee behaalde hij zijn eerste top tien-notering overall van het seizoen.

Ook voor Brent Van Doninck waren er positieve punten te halen uit het weekend, te beginnen met de kwalificatierace op zaterdag. Ondanks een valpartij bij de start vocht hij zich terug naar een 14e plaats, waarbij hij sterke rondetijden liet noteren.

Na een vierde tijd in de warm-up op zondag kwam Van Doninck in de eerste manche opnieuw dicht bij de top tien, met een 11e plaats als resultaat. Helaas kreeg dit positieve verloop geen vervolg, aangezien hij in de tweede manche al in de eerste ronde ten val kwam en de wedstrijd moest verlaten.

Het goede nieuws is dat Van Doninck zich oké voelt en gemotiveerd is om zich komend weekend al te herpakken tijdens de volgende ronde in Frauenfeld (Zwitserland).

Alberto Forato: “Al met al was het een positief weekend. Als je kijkt waar we vandaan komen, ben ik heel blij met een tiende plaats overall. Natuurlijk is dat nog niet waar ik uiteindelijk naartoe wil, maar ik kon zien dat de snelheid er is, zelfs vanochtend in de warm-up. Ik heb dit weekend alles gegeven en uiteindelijk ging het best goed. Nu volle focus op de volgende wedstrijd in Zwitserland, we blijven bouwen.”

Brent Van Doninck: “Met elke sessie hier in Almonte voelde ik me beter en beter op de motor. Zelfs gisteren in de kwalificatie was het, ondanks de val, een positieve race. Ik kwam van ver terug en zette goede rondetijden neer. In de eerste manche had ik geen geweldige start, maar ik kwam toch terug naar P11 en voelde me sterk. Ik keek uit naar de tweede manche om richting de top tien te gaan. Helaas ging ik in de eerste ronde onderuit. Ik had een redelijke klap gemaakt, lag ver achter en besloot om te stoppen. Maar er is niets ernstigs aan de hand, ik voel me goed en we staan volgend weekend weer aan de start in Zwitserland.”